illustratie met tekst 'makkelijk zoeken, vlot boeken' en afbeeldingen van zonnebril, strandbal, vlinder, papegaai

Info voor sociale organisaties & Rap Op Stapkantoren

We dromen al lang samen met jou en onze andere partners van een eenvoudig boekingsplatform.
In 2025 is het zover. Dan kunnen jouw leden of bezoekers daguitstappen, vakantieverblijven en georganiseerde vakanties boeken via een online platform tegen een sociaal tarief. Ze boeken rechtstreeks bij de aanbieder. Vakantie, here we come!
 

 

Ondersteuningsmomenten voor sociale organisaties en Rap op Stapkantoren
tijdslijn met daarop de belangrijke deadlines voor het project 2025

Hoe ziet het platform eruit?

Hoe boekt een vakantieganger een daguitstap of (georganiseerde) vakantie? Ontdek het via onderstaande filmpjes.
Opgelet: ze zijn nog niet definitief maar geven je al wel een goed idee.

 

Wat kan je nu al doen?

Je kan je nu al voorbereiden met volgende tips.

Digitaal aanmelden

Vanaf 2025 moeten vakantiegangers zich eerst digitaal aanmelden om te kunnen boeken aan sociaal tarief. 
Itsme en een identiteitskaartlezer zijn de bekendste manieren. 

Volgende zaken kan jij nu al doen: 

  • Staat itsme al op je gsm? Ja? Handig! Nee? Bekijk de filmpjes hieronder of ga langs bij een digibank in je buurt. Die helpt je met de installatie van itsme en andere digitale vragen.
  • Heb je al een ID kaartlezer? En heb je die ook al uitgeprobeerd? Ken je de pincode van je identiteitskaart?
  • Vraag je leden of bezoekers van het Rap op Stapkantoor of ze itsme al gebruiken. Of hebben ze een kaartlezer en kennen ze de pincode van hun identiteitskaart? Zo niet, verwijs hen door naar een digibank in de buurt.
  • Organiseer een samenkomst met de digibank en nodig je vakantiegangers uit. Zo kunnen jullie samen oefenen om digitaal aan te melden.

     

Gegevens leden/bezoekers verzamelen

Het wordt nóg belangrijker om makkelijk en snel te communiceren. 

Bijvoorbeeld informatie over een groepsuitstap, een leuk aanbod of als het kantoor een weekje sluit door ziekte. Het is dan fijn dat je al je leden en bezoekers kan informeren.

Wil je iemand contacteren over nieuwtjes en promoties? Dan moet je toestemming krijgen volgens de privacywet. Je kan een formulier op papier of online laten invullen.

Wist je trouwens dat Iedereen Verdient Vakantie nu ook een nieuwsbrief voor vakantiegangers heeft? Moedig je leden en bezoekers aan om zich in te schrijven. Dan blijven ze op de hoogte van nieuw aanbod, promoties en ander belangrijk nieuws van Iedereen Verdient Vakantie. Dat kan via onze website
 

Registratie van vakantie-aanvragen

In het nieuwe platform kan je vakantiegangers of boekingen niet meer registreren. 
Zoek dus een manier om je klantenbestand en boekingen bij te houden. 
Volgens de privacywet mogen deze gegevens niet openbaar staan en moet de informatie van de Rap op Stapklanten privé blijven. 

Binnenkort tonen we je hier enkele voorbeelden.

Hoe kan je digitaal aanmelden?

Vanaf 2025 moeten vakantiegangers zich digitaal aanmelden om een daguitstap of (georganiseerde) vakantie te boeken. Zo controleren we wie recht heeft op het sociaal tarief. 
Ontdek het via onderstaande filmpjes.

Online identificeren/aanmelden, wat is dat en hoe doe je het?

Hoe maak je itsme aan met je bankkaart en kaartlezer? Bekijk het filmpje hier ook in andere talen.

Hoe maak je itsme aan met je Belgische identiteitskaart? Bekijk het filmpje hier ook in andere talen.

Veelgestelde vragen

Komen vakantiegangers zonder verhoogde tegemoetkoming in aanmerking voor het kortingstarief?

Als de vakantieganger zich digitaal aanmeldt op ons platform, wordt het recht op verhoogde tegemoetkoming automatisch gecheckt. De vakantieganger krijgt dan meteen toegang tot het sociaal tarief van de aanbieders.

Hebben vakantiegangers geen verhoogde tegemoetkoming, maar voldoen ze wel aan onze criteria? Dat kan niet automatisch gecheckt worden. Vakantiegangers nemen dan eerst contact op met:
•    het Rap op Stapkantoor
•    een sociale organisatie 
•    Iedereen Verdient Vakantie
Zij kunnen het recht op het sociaal tarief activeren voor de vakantieganger. Daarna kan de vakantieganger, als die dat wil en kan, zelf rechtstreeks boeken.

Twijfel je of iemand recht heeft op korting bij Iedereen Verdient Vakantie? Bekijk hier de folder 'Wie heeft recht op korting?'.
 

Kunnen vakantiegangers nog telefonisch of per mail boeken?

Nee. Je kan geen transacties in naam van iemand anders afsluiten. 

Wat als een vakantieganger niet zelf kan of wil boeken?

Geen probleem. De vakantieganger kan ondersteuning vragen van:

  • een sociale organisatie
  • een Rap op Stapkantoor
  • vrienden, familie
  • de medewerkers van Iedereen Verdient Vakantie 
  • de digibank 

De vakantieganger moet wel zelf digitaal aanmelden want dat mag niemand in de plaats doen. Reden: met deze digitale sleutels krijg je toegang tot heel persoonlijke informatie.

Zal ik nog een groepsuitstap of groepsvakantie met mijn organisatie kunnen boeken?

Je kan je aanmelden in naam van jouw organisatie en zo een groepsuitstap of groepsvakantie boeken. Sommige aanbieders hebben een aparte pagina voor organisaties. 

Je geeft dan het aantal deelnemers door, en geen persoonsgegevens.

Moeten vakantiegangers altijd opnieuw aanmelden wanneer ze het aanbod en de prijzen van een aanbieder willen bekijken?

Nee, als ze aangemeld zijn, moeten ze zich  niet opnieuw aanmelden binnen een bepaalde tijd. Zo kunnen ze gemakkelijk het aanbod vergelijken.

Hoe boek ik als organisatie een jeugdverblijf of hostel?

Je kan op kampas.be terecht voor een groepsboeking aan kortingstarief. Meer info vind je op deze pagina en in dit fimpje.

Blijft de papieren brochure bestaan?

Ja, maar in een andere vorm. Per aanbod komt er een QR-code met een link naar de webpagina op ons platform.

Hoe zit het met de privacy van de gegevens?

De overheid ziet niet welke boeking iemand doet, enkel als iemand is aangemeld en een aanbiederspagina aanklikt. Als de vakantieganger op de pagina van de aanbieder komt, is er geen informatie-uitwisseling meer.

Waar kan ik zelf terecht met mijn digitale vragen (itsme, toegang tot computer...) ?

Je kan terecht bij een digibank in je buurt. Digibanken zijn locaties in Vlaanderen en Brussel waar je hulp krijgt voor al je digitale vragen. Je kan er ook terecht voor opleiding, workshops en hulp bij online dienstverlening.