Over Toerisme Vlaanderen

Als strategie- en kennisgedreven agentschap van de Vlaamse overheid, investeert Toerisme Vlaanderen in de duurzame ontwikkeling en de promotie van Vlaanderen als toeristische topbestemming. Dat doen we niet alleen. Samen met onze toeristische partners laten we Vlaanderen bloeien als een innovatieve en kwalitatieve reisbestemming en inspireren we potentiële bezoekers om Vlaanderen bovenaan hun bucketlist te zetten. Ons einddoel? Vanuit toerisme bijdragen om van Vlaanderen een florerende bestemming te maken! Voor zowel de bewoners, als voor de ondernemers, als voor jou: onze bezoeker. Met een extra focus op duurzaamheid, toegankelijkheid en familievriendelijkheid.

Hoe doen we dat ?

Dat  doen we vanuit ons hoofdkantoor op de Grasmarkt 61 in Brussel. Daarnaast zijn heel wat collega’s in het buitenland actief in onder meer Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), Spanje, Italië, de Verenigde Staten en Canada en/of werken we via vertegenwoordigers in onder andere Scandinavië, Azië, Australië en Nieuw-Zeeland.

Onze visie en missie

Bij Toerisme Vlaanderen versterken we de positieve kracht van toerisme. Zo kan Vlaanderen bloeien als een innovatieve, inspirerende en kwaliteitsvolle reisbestemming ten voordele van de plek, zijn inwoners, ondernemers en bezoekers .

Reizen naar Morgen

Ons doel is dus om een florerende bestemming te worden. ‘Reizen naar Morgen’ vormt daarbij het denkkader voor de komende jaren. Het geeft aan wat de rol van toerisme is in de toekomst en waar we naartoe gaan als organisatie. ‘Reizen naar Morgen’ is een co-creatief traject met vele partners uit de toeristische sector.

Flora et Labora

‘Flora et Labora’ is ons visie- en strategiedocument. Het vertrekt vanuit de beleidsnota Toerisme en vanuit het ‘Reizen naar Morgen’-denkkader. Het beschrijft hoe we ons doel, een florerende bestemming worden, gaan realiseren. Hoe ontwikkelen we het toerisme in Vlaanderen op een duurzame manier vanuit de gekozen thema’s: erfgoedbeleving, Vlaanderen natuurlijk, culinair Vlaanderen, Vlaanderen fietsland, Congressen en Events en Iedereen verdient vakantie?

Onze zes thema’s

We zetten in op de intense beleving van een plek, een bestemming. Daar kunnen betekenisvolle ontmoetingen deel van uitmaken, of bepaalde activiteiten of een duurzame reisformule. We focussen daarbij niet op een specifieke stad of regio, maar we ontwikkelen Vlaanderen brede verhaallijnen binnen de volgende zes thema’s. Die staan trouwens niet los van elkaar. We combineren ze waar mogelijk om zo de beleving van de plek nog sterker te maken.

Erfgoedbeleving

Over Vlaamse Meesters, stedelijk en religieus erfgoed, kastelen en tuinen en de herdenking van de Groote Oorlog.

Vlaanderen natuurlijk

Over Vlaamse (nationale) parken, landschappen, natuurgebieden, waterlopen en de kust.

Culinair Vlaanderen

Vlaanderen als plek bij uitstek voor de levensgenieter die proeft van onze biercultuur, van lokale ambachtelijke producten en weelderige gerechten. Allen ontstaan vanuit een uitzonderlijk vakmanschap.

Vlaanderen fietsland

Vlaanderen is koers, gekend voor zijn wielercultuur. Tegelijk is fietsen dé ideale manier om onze bestemming te beleven.

Congressen en events

Het VISITFLANDERS Convention Bureau voor de associatiewerking en Event Flanders voor het aantrekken van evenementen met een internationale uitstraling.

Iedereen verdient vakantie

Het recht op vakantie voor iedereen, vandaag en morgen.

 

 

Toegankelijke bestemming

Vlaanderen wil een aangename bestemming zijn voor iedereen. Jong of iets ouder, met een bepaalde zorgbehoefte, met of zonder beperking … We zorgen dat elke gast, elke bezoeker ten volle kan genieten van wat Vlaanderen te bieden heeft. Heb je bijkomende noden of vragen bij het plannen van je reis naar Vlaanderen? Wij helpen je graag verder!

Duurzame bestemming

Om vanuit toerisme bij te dragen aan een florerende bestemming Vlaanderen, is duurzaamheid een belangrijke factor. Ons duurzaamheidsplan richt zich enerzijds op Vlaanderen als bestemming. Hoe kunnen we onze stakeholders ondersteunen om Vlaanderen als toeristische bestemming zo duurzaam mogelijk te maken? En anderzijds steken we de hand in eigen boezem: hoe kunnen wij intern bij Toerisme Vlaanderen onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden?