Nieuw platform Iedereen Verdient Vakantie

miniatuurfotografie met 2025 op blokken en mannetjes die bouwen aan de blokken
Vanaf 1 januari 2025 zal de boekingsprocedure van Iedereen Verdient Vakantie anders verlopen. Het zal vanaf dan niet langer nodig zijn om een daguitstap of (georganiseerde) vakantie aan te vragen, want het boeken zal onmiddellijk en rechtstreeks bij de toeristische partner kunnen.

Waarom een nieuwe manier van boeken?

Vakantie is een recht! Net als iedereen moeten ook mensen met minder financiële mogelijkheden op uitstap kunnen gaan. Net als iedereen moeten ze zelf kunnen kiezen waar ze naartoe willen. En wanneer.

Daar knelt het schoentje. Er is voldoende keuze via Iedereen Verdient Vakantie en je kan gaan wanneer je wil. Alleen, in tegenstelling tot andere boekingskanalen, moet je voor je aanvraag bij Iedereen Verdient Vakantie een hele poos wachten tot je ‘goedkeuring’ hebt om te gaan. Waarom ligt die lat aan de onderkant toch altijd ietsje hoger? Waarom kan iemand die op zaterdagochtend beslist om naar de zoo te gaan, ook niet meteen gaan?

Voor de uitbaters van de uitstappen en verblijven zorgt de huidige manier van boeken ook voor extra werk. Ze houden nu rekening met een extra boekingskanaal, naast dat van hen.

Iedereen Verdient Vakantie is niet blind of doof hiervoor. Wij zijn ons bewust van deze uitdagingen en gingen te rade bij het netwerk Iedereen Verdient Vakantie. Onze toeristische partners, sociale organisaties, vakantiegangers en andere actoren binnen het netwerk hebben dan ook een duidelijk inzicht in hoe dit proces verbeterd kan worden.

Nu gaat alles door één kleine poort in Brussel

Op dit moment komen jaarlijks duizenden vakantie-aanvragen binnen via een centraal boekingssysteem dat overzien wordt door een klein team in Brussel. Dat werkt vertragend. Alle aanvragen gaan door één kleine poort. 

We gaan naar een manier waar de vakantieganger of de organisatie rechtstreeks boekt bij de aanbieder. Zo is er direct contact en een direct antwoord. 

Ook vakantiegangers die graag hulp krijgen van hun sociale organisatie of Rap op Stap kantoor genieten van een direct resultaat.

Waaraan moet de nieuwe manier van boeken voldoen?

Samen met het netwerk, bepaalden we deze principes:

Empowerment

Zelf je boeking in handen hebben, baas over je eigen aanvragen. Dat willen we in de toekomst ook bieden aan mensen die al zoveel uit handen moeten geven.

Normalisatie

Kunnen boeken zoals iedereen, daar komt het op neer. Als jij op een zonnige ochtend wakker wordt en je wil een dag naar het pretpark, dan moet dat kunnen. Ben je digitaal vaardig, waarom zou je dan per se naar een Rap op Stapkantoor of sociale organisatie moeten om je aanvraag in te dienen? Hoe leuk zou het zijn als dit gewoon van thuis uit kan.

We ondersteunen mensen met minder digitale mogelijkheden

Digitale inclusie: zelfstandig waar mogelijk, ondersteunend (on- en offline) waar nodig
Mensen die met de smartphone of de computer overweg kunnen, hebben geen extra partij nodig om een boeking voor een uitstap of vakantie te doen. Ze kunnen dit in het comfort van hun eigen thuis doen. 

Mensen die toch hulp nodig hebben bij dit proces, zullen we voldoende ondersteunen. We doen dit door in te zetten op digipunten en op de versterking van de Rap op Stapkantoren en sociale organisaties, zodat zij op hun beurt anderen op weg kunnen zetten om een stapje in de wereld te zetten of zelf digitaal vaardiger te worden. 

Once Only-principe
Er is niks vervelender dan je steeds weer te moeten verantwoorden. Mensen die geconfronteerd worden met armoede of het moeten stellen met een klein budget moeten zich te vaak blootgeven. Dat terwijl de digitale overheid weet wie er verhoogde tegemoetkoming heeft. Hoe fijn zou het zijn dat mensen gewoon inloggen met hun identiteitskaart of itsme en kunnen boeken zonder meer? Zonder zich weer te moeten verantwoorden.

Hoe gaan we dit realiseren?

We voorzien vanuit Iedereen Verdient Vakantie een website met algemene informatie over het netwerk en een platform waarop je het aanbod kan zien met richtprijzen. Als je nieuwsgierig bent naar een precieze prijs en de beschikbaarheid, dan meld je je aan met itsme of een identiteitskaartlezer en word je rechtstreeks naar de website van de aanbieder gestuurd. Daar kan je beschikbaarheid en prijzen nakijken en, als het aanbod je bevalt, direct boeken.

Geef je mening

Hoe kijk jij naar deze nieuwe manier van boeken? Deel je mening, bezorgdheden... via onderstaand formulier.

Wil je graag meegenomen worden in de testfase van het nieuwe platform? Geef je naam dan ook door via het formulier.

Ik ben een